Monday, June 23, 2014

Humaneek

كنت دايمًا بقول ان اللي بيعمل حاجه مقتنع بيها مش هيخاف من الموت
حتي لو الحاجه دي انا مش مقتنع بيها. بس انا مش هوا
مستغربتش لما شوفت عاصم عبد الماجد ماسك ورقه مكتوب عليها "ورب الكعبه فزت"
بعد احالة اورافه الي المفتي
مستغربتش لما شوفت الالاف بيموتوا لمجرد فكره هما مفتنعين بيها
ولو مش معاهم ولو مختلف معاهم بس مستغربتش

الناس مش بتموت عشان فكره او هدف بس, فيه ناس بتموت من الجوع
بجد لو الدم كله حرام. عارف. بط وين يو ثينك
ان مفيش ناس تسببت في دم اكتر من اللي بيقولوا الدم كله حرام
ملايين ماتوا بأسم الرب. ملايين ماتوا لمجرد انهم كانوا بيعبجوا الرب الغلط
ملايين. ملايين, مازرفاكرز

المهم...

الانسان نوعين, نوع عنده امل ونوع زيي وافعي
مع اني شايف كونك واقعي ده نوع من انواع الاكتئاب
المهم يكون ليك فكره
وتأكد انها تكون فكره صح
تكون فكرتك انت, مش فكرة حد, ولا تبع حد, ولا مع حد
رأيك انت, مش رأي حد, كلامك انت مش كلام حد
وبكلامنا عن الفكره. اقولكوا عالنوع اللي معندوش فكره

متفاجئتش لما قلعوا واحده في التحرير واتحرشوا بيها
متاجئتش لما شوفتهم في العراق بيقتلوا الناس
وبعدها بيقولوا "الله واكبر"
متفاجئتش من اللي بيحصل في سوريا
تحت اسم الرب
انت بتتعامل مع شخصيات فكرتها انها تثتل عشان توصل فكرتها
واحد بينزل من بيته لمجرد انه يضرب واحده علي طيزها ويطلع يجري
هي دي الفكره
اها عارف ان ده مش طبيعي. مش طبيعي انك تكون انسان كده
مش طبيعي انك تكون ابن وسخه

بس متفاجئتش
متفاجئتش عشان انا عارف
عارف ان كل ده هيحصل
عارفين عارف ليه ان ده هيحصل؟ لأن ده علطول بيحصل
وانت عارف ان ده علطول بيحصل, وعارف ان اكتر من كده بيحصل كمان
انت بس مبتفقوقش غير لما تشوفها مع انك عارف ان ده بيحصل وهيحصل وحصل
بتفرق معاك لما تشوفها. اها ما لازم تعمل متفاجاة وتزعل وتقول لأأأأأأأأأ
ازاي؟ ازاي ده يحصل؟ ازاي؟ انا مش مصدق
لا يا شيخ؟ مش مصدق؟
مش مصدق ان فيه تحرش؟ اول مره تشوفوا؟
مش مصدق ان الناس بتقتل بعض
انا مبوقلكش ازعل علي كل واحد بيموتفي الكون . لأ
بس حاول يكون ليك فكره. مبدأ. شخصيه
ناس كتير بتموت ومبتزعلش بس غير علي ناس مشهوره انت متعرفهمش اصلًا.
مع انك عارف ان فيه بلاد فيها مجاعات وناس بتموت
بس عادي. انا قلبي طيب اوي بس لما اعوز
انا هيومانتي فشخ يس لما احب
مش عارف اقولكوا ايه, انا معرفكوش, ومعرفش نية كل واحد فيكوا او تفكيروا او وجهة نظره
معرفش اللي بتحبوه واللي بتكرهوه,
معرفش اللي بتحبه تعملوه واللي مش بتحبوه تعملوه
مرعفش رة فعل كل واحد فيكوا
معرفش احساسه مع كل موقف
مشاعره تجاه كل واحد.
بس لازم تبقوا عارفين
ان كلنا مرضي.

بس كلًا يغني علي ليلاه

No comments:

Post a Comment